Val Subenuix

Jedna z tych jednodniowych wycieczek, która zakładała inny cel. A był nim piękny szczyt Subenuix, jednakże przegapiłem gdzieś skręt na przełęcz, czyli zmyliłem drogę. I doszedłem na inną małą przełęcz, z której na szczyt niestety nie dało się wejść. Niemniej jednak sama dolina Val de Subeniux jest pięknie położona, z ładnym jeziorkiem. A że pogoda była super więc nie miałem poczucia zmarnowanego dnia. Nad jezioro Sant Maurici, by oszczędzać siły, dojechałem taxi jeepem.

Estany Sant Maurici

Od jeziora mały odcinek w dół, skręt w prawo, 10 minut i dochodzimy do schroniska Mallafre. Za schroniskiem jest rozwidlenie szlaków, jeden prowadzi w dolinę Monestero, drugi wzdłuż jeziora w kierunku przełęczy Portarro de Espot. Mniej więcej przy końcu jeziora trzeba odbić na południowy-zachód, do doliny Val de Subeniux. Podchodzimy na wypłaszczenie.

Val Subenuix

Dalej mniej więcej po płaskim, no może lekko pod górę i wyłania się jezioro Estany de Subenuix.

Estany deS ubenuix (2194)

Mając w pamięci mapę ruszyłem w górę, rozglądając się czujnie i wypatrując kopczyków prowadzących na przełęcz z której miałem zaatakować szczyt. Mapa mapą a teren terenem. Może i gdzieś tam te kopczyki odbijały na zachód. Niestety przegapiłem ten moment i mozolnie piąłem się w górę. W pewnym momencie, trochę już zaniepokojony, odbiłem za zachód, w kierunku malutkiej przełęczy, lecz było bardzo stromo i do tego piargi, więc odpusciłem, myśląc że to przeciez niemożliwe by tędy prowadził szlak na szczyt. W końcu pomyślałem, no trudno, zobaczę przynajmniej co po drugiej stronie przełęczy na wprost :-). I tak doszedłem na wysokość 2786 m, gdzieś pomiędzy Pic Morto a Pic de Estanyets.

Widok w kierunku Amitges

Po drugiej stronie widać kilka stawów (Montanyeta). Chciałem nawet wrócić tamtędy, przez inną przełęcz i doliną Val Monestero. Do końca jednak nie byłem pewien gdzie jestem.

Wróciłem więc tą samą trasa, podziwiając kilka stawów i konie.

Estany Subenuix
Widok w kierunku Amitges

Trasa i mapka

Estany de Sant Maurici (1930) – Estany Subenuix (2194) – Coll Estanyets (2786) – Sant Maurici (1930)