Val de Gerber

Rejon Parku Narodowego „Parque Nacional de Aigüestortes y Estany de Sant Maurici” znam lepiej niż własną kieszeń. Mało tego, bardzo chętnie tam wracam. Jest tam wszystko co lubię, głębokie doliny, strzeliste turnie, piękne szczyty i 400 stawów. Jest po prostu pięknie! W tym roku znów postanowiłem tam zawitać. Do kompletu brakowało mi chyba już tylko Val Cabanas i Val Gerber od północnej strony. Wybór padł na Val Gerber. Powrót przez Val Ruda. Piękna pętla, polecam wszystkim!

Punktem wyjścia jest parking na podjeździe na przełęcz Port Bonaiqua, około 2 km przed przełęczą. Zaparkować można po obu stronach krętej drogi. Są tutaj liche zabudowania dolnej stacji skromnego wyciągu. Jest też drogowskaz: Estany Gerber 1.30h.

Pierwszy odcinek trasy to podejście nad mały staw Estanyola de Gerber (2040). Miarowo pod górę bez problemów. Staw jest z lekka ukryty wśród drzew i otaczających skał. Takie oczko wodne.

Staw trawersujemy górą z prawej strony i powoli podchodzimy nad następny: Estany Petit.

Idziemy na przeciwległy brzeg mając staw po prawej ręce. Krótkie podejście i ukazuje się większy staw Estany Gerber. Krótki odcinek ścieżką na wprost i zwrot o 180 stopni. Zaczyna się krótka wspinaczka nad staw. Znowu zwrot o 180 stopni i następny odcinek na wprost bez zmiany wysokości. Staw Estany Gerber jest po prawej ręce w dole.

Estany Gerber

Kolejne podejście. Najpierw krótkie ale dość strome wśród dużych głazów. Dalej wciąż w górę ale już bez trudności. I tak aż do sporego wypłaszczenia wśród małych stawów.

Widok na południe (w kierunku marszu)
Widok na północ

Teren znów się wznosi. Po kilkunastu minutach wyłania się blaszane, pomarańczowe schronisko Mataro (2478). Schronisko znajduje się na małym pagórku. W dole widać staw Illa.

Idę dalej. Krótkie zejście nad kolejny staw Negre de Dalt i zaczyna się podejście na przełęcz Coth Lac Glacat. Nie ma trudności technicznych. Na przełęczy bardzo mocno wieje. Rozważałem przez chwilę by wejść na szczyt Tuc de Saborego, przez przełęcz Col Amitges lecz pogoda była niepewna. Ciemne chmury na horyzoncie. Burzy raczej by nie było ale deszcz na pewno. Poza tym byłem na sąsiednim szczycie Pic Amitges więc odpuszczam. Z przełęczy Coth Lac Glacat widać w dole duży staw Lac Glacat.

Widok z przełęczy Coth Lac Glacat na wschód
Widok z przełęczy Coth Lac Glacat na zachód, na Lac Glacat (w kierunku marszu)

Z przełęczy idziemy w prawo, staw Lac Glacat mamy w dole po lewej ręce. Szlak prowadzi dość spory odcinek trawersem, raczej bez zmiany wysokości. Pięknie widoki na Sierra Saboredo!

Z lewej przełęcz Coth Lac Glacat, na grani Pic Amitges, Pic Saboredo, Punta Estasen, w dole Lac Glacat, z prawej Tuc de Ratera

W końcu pora schodzić. Pojawił się problem. Jakoś tak niespodziewanie urwał mi się szlak. Nie wiem, może gdzieś trzeba było pójść bardziej na prawo? A tak musiałem zejść po bardzo stromym i niebezpiecznym fragmencie w skałach. Oczywiście żadnych ułatwień nie było. Kombinowałem tak z 15 minut, rozważając różne warianty. No nic, pełna koncentracja i jakoś dałem radę te kilka metrów. Dalej już bez problemów, choć dość stromo. Tak aż do poziomu Lac Glacet. W dole widać już fragment kolejnego stawu Lac Major de Saboredo. Ścieżka biegnie w dół aż do poziomu stawu.

Stąd schronisko Saboredo jest o rzut beretem, choć „ukryte” i wyłania się po kilkunastu minutach. Niestety zaczyna padać kapuśniaczek więc szybko idę dalej. W dolinę Val Ruda. Zejście jest długie, z kilkoma odcinkami po małych wypłaszczeniach. Początkowo jest wąska ścieżka. Im niżej tym szersza.

Po 2/3 zejście idzie się szerokim traktem. Dochodzę tak prawie do Pont de Locampo (1706). Aby wrócić do punktu wyjścia muszę zejść z głównego szlaku (można nim dość do Saladru). Nie ma oznaczeń więc trochę na czuja zaczynam podejście w kierunku Port Bonaiqua. Początkowo łąką, dalej lasem. Według mapy powinienem ominąć Port Bonaiqua i wyjść w okolicach Refugi Pleta de Duc. Jednak trudno się połapać którędy iść, więc idę ciągle w górę by po wyjściu z lasu zobaczyć lekko w dole Port Bonaiqua. Teraz zwrot na wschód i powolnym krokiem do punktu startu.

Trasa i mapka:

Port Bonaiqua (2072) – Estanyola de Gerber (2040) – Estany Petit (2130) – Estany Gerber (2170) – Refugi Mataro (2478) – Coth Lac Glacat (2588) – Lac Major Saboredo (2339) – Pont de Locampo (1706) – Port Bonaiqua (2072)