Val de Aran – Benasque

Do Artiga udałem się na piechotę z campingu w Era Bordeta. Do Artiga de Lin nie można dojechać środkami komunikacji lokalnej. Więc albo z Vielha żółtym szlakiem albo podjechać do Es Bordes i złapać stopa (niedaleko Es Bordes, w Era Bordeta jest camping). Okolice Artiga de Lin to taka duża polana, można sobie tutaj spokojnie rozbić namiot. O ile terenu nie opanują krowy. Na „drugą stronę”, czyli do doliny Val de Benasque można się przedostać na trzy sposoby: przez przełęcz Port Picada (2477), przełęcz Coth Horo (2236) lub przełęcz Coth Aranesi (2446). Najłatwiej jest przez Port Picada. Nie śpieszyło mi się nigdzie więc spokojnie doszedłem, choć przyznam, że wydawało mi się iż jest zdecydowanie bliżej. O ile szlak na przełęcz Aranesi jest dość łatwo odnaleźć o tym na Port Picada nie jest taki oczywisty. Przestudiowałem mapę i teren i nie za bardzo wiedziałem gdzie iść. Szlak zaczyna się on za, no nie wiem co to jest, kiedyś pewnie schronisko, teraz nazwijmy go budynkiem, idziemy prosto w las. O ile dobrze pamiętam na drzewie będzie namalowany żółty znak (którego z pod schroniska nie można wypatrzeć). Ścieżką w górę. Mniej więcej równolegle do strumyka. To taka pirenejska zasada: strumyk pewnie wypływa z wyżej położonego jeziora czy stawu, który z kolei leży na wypłaszczeniu, na które zmierzamy. Po wyjściu z lasu już się nie zgubimy. Mijamy cabane Poméro i dalej w górę. Dochodzimy na wysokość przełęczy Coth de Lunfern (2398). W tym miejscu żółty szlak którym podążaliśmy odbija na północny-wschód (po drugiej stronie przełęczy jest Francja). My idziemy za zachód, najpierw raczej po płaskim a następnie krótkie podejścia na Port Picada (2477). Otwiera się widok na Posets i Perdiguero, trochę niżej na Pico de Aneto.

Era Bordeta - Benasque
W okolicach Port Picada, z Salbaguardia, Perdiguero, Posets w tle

Schodzimy wyraźną ścieżka, poza tym widać dokąd zmierzamy, aż La Besurta (1900). Stąd do schroniska Renclusa jest około 40 minut w górę. Jeśli stęskniliśmy sie za cywilizacją, z La Besurta można podjechać lokalnym środkiem trasnporu aż do Benasque.

Trasa i mapka

Era Bordeta – Port Picada (2477) – Refugio Renclusa (2140)