Tozal de Mallo

Raczej łatwo dostępny szczyt, od północnej strony. Od południowej strony cel wielu ekip wspinaczkowych. Na trasie praktycznie nie ma wody. Do Pradera de Ordesa tradycyjnie autobusem z Torla.

Z Pradera de Ordesa wracamy asfaltówką około 10 minut, do murowanego budynku (dawne centrum informacyjne) gdzie będzie drogowskaz. Skręcamy w las i mozolnie ścieżką w górę. Gdy skończy się las, kawałek między kosodrzewiną i pierwszy etap mamy za sobą. Dochodzimy do Barranco Salarons (ewentualnie tutaj można znaleźć trochę wody). Stąd odchodzi ścieżka na łatwą Faja Racun, biegnącą pół kilometra pod Faja de Flores. Idziemy dalej, wąską lecz wyraźną ścieżka. Przed nami pierwsza trudność: pokonać Circo de Carriata.

Są dwa warianty. Krótszy trudniejszy i dłuższy łatwiejszy. W pierwszym przypadku do pokonania są dwa odcinki klamrach. Odbijamy w lewo od ścieżki w stronę kanału i najpierw pierwszy odcinek (cztery wbite w skale bolce) a później drugi (siedem stopni). O ile dobrze pamiętam łańcucha do trzymanki nie ma. (Przejście to nazywa się Clavijas de Salarons i na mapce trasy jest źle zaznaczone, powinno być w połowie drogi do wejścia na Faja de Flores). Jeśli nie czujemy się na siłach by wdrapać się po Clavijas de Salarons (albo mamy duży plecak) podążamy dalej ścieżką. Jest coraz węższa i bardziej eksponowana.

Gdy się skończy wdrapujemy się na górę raz (przydatne ręce) i drugi raz (też ręce przydatne) i następnie już bez trudności wyraźną ścieżką. Dochodzimy na rozwidlenia ścieżek, na północ biegnie w kierunku wejścia na Faja de Flores, my wędrujemy łukiem na zachód. Małe podejście i jesteśmy na szczycie. Piękne widoki na Val de Ordesa, Circo de Carriata.

Jeśli masz dużo czasu wrócić można przez Faja de Racun

Trasa i mapka

Pradera (1320) – Circo de Carriata – Tozal de Mallo (2254)