Refuge Barroude

Noc spędziłem na końcu Val de Pineta i z rana ruszyłem przez Tunel Bielsa na francuską stronę. Dzisiejszym celem jest Barroude i któryś ze szczytów Pic Barrosa lub Pic Port Viejo, a najlepiej oba szczyty. Chciałem też zobaczyć Circo Troumouse, zwane od tej strony Muraillue de Barroude. Pogoda zapowiadała się jak zwykle upalna. Początek szlaku jest na ostatnim zakręcie zjazdu od Tunel Bielsa (pierwszy zakręt wjeżdżając pod tunel). Miejsca na zaparkowanie samochodu jest mało, z grubsza z 10 aut się mieści, na dwóch małych „parkingach”. Tuż na początku szlaku jest informacja, że wkraczasz na niebezpieczny teren w wysokich górach :-). Pierwsze podejście prowadzi początkowo przez szczątkowy lasek, lekko pod górę, z prawej w dole szumi rzeczka, ogólnie jest bardzo pięknie.

Początek szlaku do schroniska Barroude

Wychodzimy na wypłaszczenie prowadzące urokliwą doliną. Z lewej strony dwie kamienne cabany. Miałem wrażenie, że to własność prywatna, że nie są ogólnodostępne. Ale na 100% nie wiem. Wyglądało jakby ktoś tam pomieszkiwał, tym bardziej że w pobliżu pasły się krowy i za ogrodzeniem ogromny byk! Ścieżka mija w pewnej odległości kamienne zabudowanie i zaczyna się powoli wspinać. W lewo odbija szlak na przełęcz Viejo

Okolice Cabany Gela

Barroude

Trasa odbija w prawo, biegnie łąką czy pastwiskami, dużym zygzakiem który można sobie skrócić jeśli ktoś ma ochotę na większą stromiznę. W końcu docieramy na wyższe piętro gdzie oczom ukazuje się Muraillue de Barroude z rzucającym się w oczy z tego miejsca szczytem Pic Gerbats (2904m).

Pic Gerbats

Barroude Barroude BarroudePodążamy ścieżką pod sam wodospad, szlak odbija w prawo, po kamiennym podłożu dość ostro w górę, łukiem zwrot w lewo i jesteśmy nad wodospadem, pod Muraillue de Barroude. Krótkie podejście i dochodzimy do rozgałęzienia szlaków, jeden biegnie do schroniska Barroude, drugi w przeciwną stronę na przełęcz Hourquette de Chermentas (dalej można pójść w kierunku Gavarnie lub Neouvielle). Jest drogowskaz, choć czas podany do schroniska jest mocno przesadzony. Krajobraz się zdecydowanie zmienia, kamienia, głazy, płaty śniegu. Krótkie podejście i dochodzimy do schroniska Refuge Barroude (2377m). Tuż za schroniskiem są stawy Lacs Barroude, które pięknie się komponują z Muraillue de Barroude. Moim celem nie było dojście tylko do schroniska i stawów Barroude więc idę dalej, na przełęcz Puerto Barrosa.

Stawy Barroude
Schronisko Barroude

Trasa i mapka:

Plan Aragnoet (1350) – Cabana Gela (1700) – Refuge Barroude (2377)