Pico Posets (3375)

Posets jest drugim co do wysokości szczytem w Pirenejach. Nazywany też Posets-Llardana. Postanowiłem wejść i zejść jednego dnia wyruszając z campingu Aneto w pobliżu Benasque. Wybrałem najbardziej popularny wariant i chyba najłatwiejszy z możliwych, choć wcale nie łatwy.

Niższy niż Pico de Aneto, mniej sławny jak Monte Perdido. Eksploracja masywu Posets, w związku z powyższym, wystartowała z pół wieku później. Pierwsze wejście: 6.08.1856, Anglik Hallket wraz z przewoddnikami z Luchon Redonnet Pierre i Pierre Barrau. Trasa nie do końca jest znana. Prawdopodobnie z Luchon przez Portillon de Benas (Port Venasque), Vall de Estos, jeziorka Batisielles, Collada de Plana by wejść na szczyt od wschodniej strony. Pierwsze zimowe wejście w styczniu 1880 Roger de Monts i Dominique Courrege. Pierwsze wejście najpopularniejszą i chyba najłatwiejszej drogą, czyli przez Canal Fonda 9.08.1883.

Masyw Posets

Wstaję skoro świt. Pierwszy etap – dostać się do wioski Eriste (Grist). Pomocny jest autobus z Benasque do Zaragossa odjeżdżający o 6.45. Eriste to pierwszy przystanek. Przechodzimy przez wioskę i jeśli mamy szczęście odnajdujemy początek szlaku. Cel pierwszy schronisko Angel Orus zwane też Forcau. Kilometr wyżej niż Eriste – Grist. Idziemy ścieżką mając potok Aiqueta de Grist po prawej ręce. Przechodzimy na drugą stronę potoku i dochodzimy do wąskiej asfaltowej drogi. Ten szemrany asfalt kończy się na Pleta de Estallo w pobliżu wodospadu Cascada Espigantosa (1525). Jest tutaj parking. Dojazd samochodem jest możliwy ale droga jest stroma, wąska i pełno na niej kamieni a nawet głazów. Za to wodospad jest ładny. Od wodospadu idziemy ścieżką w górę doliny Val Eriste. Nie ma trudności technicznych, znaczna część szlaku wiedzie przez las. Trochę bardziej stromy odcinek jest przed schroniskiem.

Od schroniska idziemy szlakiem GR11.2 dobrze widoczną ścieżką do drogowskazu. Kierujemy się w stronę przełęczy Collado de Eriste, aż po prawej stronie ukaże się pomiędzy dwoma górami Canal Fonda. Tam właśnie skręcamy.

Przejście przez Canal Fonda do przełęczy Collado del Diente jest najtrudniejszym etapem wejścia na Posets. Podejście zaczyna się na wysokości około 2580 a przełęcz jest 430 metrów wyżej. Raczej na pewno będzie śnieg. Pierwszy odcinek podejścia jest łatwiejszy, potem małe wypłaszczenie i dość stromo po śniegu lub boczkiem po kamieniach (nachylenie dochodzi do 30 stopni). Po 2,5 h od schroniska mija się dość efektowne Diente de Llardana, dochodząc do przełęczy, gdzie kończy się śnieg.

Z przełęczy raczej łatwe podejście w kierunku północnym, mozolnie pod górę na szczyt. Trochę nieprzyjemne z uwagi na osuwające się spod nóg piargi i kamyki. Końcówka granią, ale pod górę. Cała trasa z Eriste na szczyt zajęła mi niespełna 5,5 godziny (około 16,5km).

Panorama ze szczytu jest piękna i rozległa! Choć widoczne masywy są dość daleko. Na północny-wschód widać między innymi pasmo z Perdiguero, pasmo z Maladeta – Aneto, Ballibierna, w dole stawy Plan de Ibones oraz przełęcz Collado Paúl. Na zachód widać pobliskie Bachimala i Culfreda a w oddali masyw Monte Perdido i Vignemale. Na południe w oddali widać Cotellia a tuż zaraz grań Cordilliera de las Espadas i trochę dalej Eriste.

Wracam do Eriste tą samą drogą bez przygód.

Trasa i mapka

Eriste(1100) – Refugio Angel Orus (2100) – Canal Fonda – Posets (3375)