Pico Arriel (2822)

Punktem wyjścia jest parking za zaporą la Sarra. Z Sallent de Gállego jest około 3 km. Droga jest wąska i kręta, dwa samochody mijają się z niewielkim zapasem, ale nawierzchnia asfaltowa bez dziur. Miejsc nie jest zbyt dużo.

Pierwszy odcinek wiedzie szeroką ścieżką, trochę pod górę, równolegle do rzeczki (im dalej w górę, tym strumyk jest niżej, tworząc głęboki kanion). Po około 40 minutach trzeba odbić w lewo (jest drogowskaz; szlak na wprost prowadzi do Respomuso). Od tego momentu nachylenie dość wyraźnie wzrasta, ścieżka jest wąska i prowadzi lasem aż do Mallata de Soba (1874; 1,20h)

Dalej niestety zaczynają się problemy z nawigacją. Generalnie kierujemy się na przełęcz de Soba, lecz nie bezpośrednio na wprost, ale łukiem z lewej strony. Kopczyki co prawda są ale trudno je wypatrzeć i raczej idzie się na czuja. Dobrze jest więc mieć obraz kluczowych punktów wyprawy na Pico Arriel czyli przełęczy Soba i Arriel oraz samego szczytu. Samo podejście w tej fazie nie sprawia większych trudności. Przełęcz Soba (3,15h) mijamy łukiem w mniejszym lub dalszym oddaleniu w zależności od ilości zalegającego śniegu i kierujemy się na przełęcz Arriel.

W lipcu może być jeszcze sporo śniegu lecz raczej będzie wydeptana ścieżka więc raki nie są konieczne. Jeśli napisałem, że jest łatwo, to gdzieś do wysokości Cuello Arriel (2608 m; też mijamy łukiem). Podejście zaczyna się po piargach a do tego nie wiadomo jak iść, nie ma wyraźnej ścieżki. Nie ma kopczyków. Skończą się piargi zaczynają się skałki. Kijki trekingowe składamy i w ruch idą ręce. Półki skalne są wąskie i mocno eksponowane. Czyli momentami jest strasznie. Tym bardziej, jeśli ma się na uwadze, że trzeba będzie zejść.

Warto się dobrze rozglądać, gdzieniegdzie są kopczyki, które wyznaczają najłatwiejszą trasę (chyba :-)). Trzeba uważać, bo łatwo można się „wkopać”, wejść na minę z której ani rusz w górę i strasznie w dół. W sumie na szczyt około 4,30 h. Widok ze szczytu jest fantastyczny!

Widok na Lacs Arrémoluit i Pico Pallas (z prawej)
Balaitus
Z lewej Balaitus, z prawej Embalse de Respomuso

Trasa i mapka:

Embalase de la Sarra (1440) – Mallata de Soba (1874) – Collado de Soba (2449) – Cuello de Arriel (2608) – Pico de Arriel (2822)