Pic Amitges (2851)

Wejście na Pic Amitges

Pierwszy odcinek do jeziora Sant Maurici. Jeśli ktoś ma ochotę lub mu śpieszno może skorzystać z taxi 4×4. Ja idę znaną mi drogą, rozkoszując się piękną pogodą. Wychodzi się z Espot asfaltową drogą, po czym odbija w prawo na ścieżkę, początkowo prowadzącą w dół. Jest drogowskaz więc trudno przegapić. Ścieżka przekracza strumyk i zaczyna piąć się w górę. Szlak prowadzi to łąką to skromnym lasem. Dochodzimy do granicy Parku Narodowego Aigüestortes y Estany de Sant Maurici. Jest barierka, krótki odcinek po prostej i nasz szlak spotyka się ze ścieżką biegnącą od parkingu znajdującego się mniej więcej w połowie asfaltowej drogi pomiędzy Espot a Sant Maurici. Szlak znowu zaczyna się wznosić. Praktycznie cały czas idziemy przez las. Las się kończy, podchodzimy jeszcze krótki odcinek i jesteśmy przy Emirata Sant Maurci. Jest to mała kapliczka, coś jak dawna pustelnia. W każdym razie miejsce związane z kultem religijnym. Krótkie podejście, mijamy rozwidlenie szlaku do schroniska Mallafre, jeszcze 5 minut i naszym oczom ukazuje się pięknie położone jezioro Sant Maurici (1930). Byłem tutaj wiele razy lecz zawsze z chęcią wracam! Po prostu pięknie! Idziemy dalej szerokim traktem. Pod górę aż do stawu Estany Ratera.

Estany de Ratera

Za stawem trzeba odbić w prawo. Zaczyna się podejście nad staw Estany Amitges. Im wyżej jesteśmy tym piękniej widać panoramę szczytów. Nad Estany Amitges znajduje się schronisko i tuż obok następne dwa stawy.

Szlak na szczyt zaczyna się za schroniskiem w zwężeniu pomiędzy dwoma jeziorami. Dość szybko pojawiają się duże głazy i kamienie, gdzie uważnie wypatrywać trzeba kopczyków wskazujących drogę. Z lewej strony mijamy łukiem charakterystyczny Agulles de Amitges (2664), gdy będzie za plecami, łatwo trafić w kierunku przełęczy Col de Amitges (skończą się też kamienie). Przełęcz znajduje się pomiędzy dwoma szczytami Pic Amitges i Pic Saburedo. Na przełęcz Col Amitges (2760) można także dojść od północnej strony, szlakiem z Val Gerber lub Val Ruda. Z przełęczy (2780 m n.p.m.) mijamy małym łukiem pierwszy wierzchołek i niewyraźną ścieżką wchodzimy na szczyt (z małą pomocą rąk). Panorama ze szczytu jest piękna! Szczególnie na południe.

Widok z Pic de Amitges na południe

Trasa i mapka

Espot (1320) – Estany de Sant Maurici (1930) – Refugi de Amitges (2370) – Pic de Amitges (2851) – Sant Maurici (1930) – Espot (1320)