Junclar – Fontargent

Wyruszam z Soldeu. Najpierw Val Incles. Piękna dolinka. Pomimo tego, że idzie się asfaltową dróżką. Dość długo, prawie 3.5km.

Val Incles

Kończy się asfalt. Jest parking. Zaplanowałem pętlę. Przez stawy Juclar, przełęcz Collada Juclar na francuską stronę. Dalej w dół przez następne stawy w tym Fontargent, powrót przez przełęcz Fontargent (Incles). Trasa długa. Pętla ma 12km, plus Val Incles w dwie strony. Startowałem i wróciłem do Soldeu, wyszło ponad 24km.

Trasa nie jest trudna technicznie. Wiadomo jak to w górą trzeba podchodzić. I schodzić. Do pierwszego stawu Juclar nie można się zgubić. Ścieżka prowadzi. Obok, nieco schowane schronisko. Dalej są żółte znaki. Trawersujemy staw górą, choć wydaje mi się, że dołem też da radę. Kropki prowadzą do drugiego stawu, właściwie pomiędzy oba. Zaczyna się podejście na przełęcz.

Stawy Juclar - Primier i Segon

Stawy Juclar – Primier i Segon

W pobliżu są dwie przełęcz Junclar i Alba. Wydawało mi się, że na obie można wejść. Więc jak osiągnąłem przełęcz trochę byłem skołowany, nie byłem w 100% pewien czy jestem na Collada Junclar. Z mapy wynikało, że z tej przełęczy wchodzi się na Col Alba. Z widoku który ukazał się moim oczom nie za specjalnie to się zgadzało. Jakoś nie widziałem drogi na Col Alba? Oczywiście żadnych znaków nie było. No nic, teraz w dół. Mają być trzy stawy. Pierwszy był. Duży i piękny.

Staw Junclar po francuskiej stronie

Panorama 360 z nad stawu Estany Primier (Junclar) w Andorze:

z przełęczy Junclar: na stronę Andory

i na stronę francuską:

oraz z nad stawu Junclar po francuskiej stronie:

oraz z drugiego stawu po francuskiej stronie:

Na francuskiej mapie, i na tej hiszpańskiej co miałem obchodzi się go mając go po prawej ręce. Był po lewej. Co mnie trochę zaniepokoiło. (jak teraz patrzę na inną mapę, też hiszpańską, ścieżka idzie prawą stroną stawu, czyli jest po lewej, czyli by się zgadzało). Dochodzi się na przeciwległy brzeg i dość gwałtowne zejście. Spory kawałek zygzakami. A w dole…. następny staw! A nawet trzy. Jest dobrze. Mijam mniejszy staw, kawałeczek zejścia i ….. jest trzeci, malutki! Czyli dobrze idę. Mało tego, tuż za stawem jest drogowskaz. Wynika z niego, że przyszedłem z Collada Junclar. No dobrze. Mało tego, jest też kierunek na stawy Fontargent. Tego się nie spodziewałem. Wiedziałem, że muszę zejść w okolice trzeciego stawu i dalej dzikim szlakiem, skrótem do Fontargent. Mapy pokazują dłuższą trasę, trzeba zejść niżej by później wbijać się do Fontargente. Myślałem, że będą musiał wypatrywać dogodnego przejścia skrótem a tu proszę niespodzianka – jest znakowany szlak. Skoro jest to ruszam. Niceo w dół a następnie trawers stromego zbocza, zawijak i prosto do stawu. Estany Fontargent jest duży, ładnie położony.

Staw Fontargent

Właściwie to stawy są trzy. Widziałem dwa, pewnie jeden nieco schowany. Trzeba obejść duży staw. Tam zaczyna się podejście na przełęcz Fontargent (Incles). Dalej już z górki na pazurki do Val Incles. Ale po drodze jest niespodzianka. Mały płaskowyż Anrodat. Piękne miejsce.

Anrodat

Panorama 360 z przełęczy Fontargent:

Z Val Incles nie trzeba iść asfaltem. Można drugą stroną potoku.