Ibon Sen

Ranną porą wyruszam z parkingu Val de Estos. Za dzisiejszy cel obrałem sobie staw i cyrk Sen. Muszę się dostać do wioski San Juan de Plan. Mam dwie możliwości, drogą okrężną przez Ainsę lub skrótem przez Collado Sahun. Nie byłem jednak pewien w jakim stanie jest droga przez Sahun, czy jest to asfalt czy szuter…Nie chciałem ryzykować jakieś awarii samochodu więc wybrałem drogę przez Ainsa. W miasteczku odbijamy na tunel Bielsa i tak mniej więcej w połowie drogi skręcamy w kierunku San Juan de Plan. Jest drogowskaz na Posets-Maladeta. Droga jest asfaltowa, fajne tunele wykute w skale.

Trzeba przejechać przez San Juan de Plan w kierunku Gistan. Tuż przed pierwszym zakrętem jest mały parking gdzie zaczyna się szlak nad Ibon i Circo Sen. (tak na marginesie przy zakręcie jest szutrowa droga w głąb Val de Chistau, do schroniska Biados, 10km, główna droga biegnie dalej w górę do Gistan ).

Upał daje się już mocno we znaki, oj będzie ciężko :-). Krótki odcinek w dół, przejście na drogą stronę strumyka i pierwsze podejście. Następnie zwrot o 90 stopni i miarowo w górę, wśród traw, krzaków i tym podobnych. Jest trochę cienia dającego ulgę od prażącego słońca. Mija się kamienne murki, stare porzucone kamienne zabudowania, po czym dochodzi się do szutrowej drogi. Skąd i dokąd ona biegnie nie ma pojęcia.

W każdym razie szutrowym traktem podąża się dalej. Nieco w dół i dochodzimy do charakterystycznego punktu trasy. Opuszczamy główny szutrowy trakt kierując się na Engrota, spory teren mocno kiedyś eksploatowany. Trudno powiedzieć co tutaj kiedyś było, podobno kopalnie kobaltu. Od tego miejsca szlak pnie się w górę, trawiastym podłożem. Przechodzimy na drugą stronę strumyka i dalej w górę, mijamy Cabanę Pardes, w górę i w końcu w oddali ukazują się wierzchołki Circo Sen. Przed nami jeszcze dość spory odcinek podejścia zanim zobaczymy rozleglejszy widok. Byłem pewien, że moim oczom ukaże się także staw Ibon Sen a tutaj tylko jakieś małe bajorko

Trzeba jeszcze podejść około 5 minut i ….sterta kamieni, istny kamieniołom, a gdzie staw? Jest! Schowany za kamieniami. Zrobiono coś jak molo, które prowadzi nad jeziorko 🙂

Wróciłem tą samą drogą. Będąc na stawem zastanawiałem się czy można stąd powędrować dalej. Circ wygląda bardzo okazale. Na niektórych mapach jest zaznaczony szlak przez przełęcz Barbarizia na wschód lecz z perspektywy Ibon Sen nie wydaje mi się by to był łatwy szlak do przejścia…..

Trasa i mapka:

San Juan de Plan (1122) – Puente Pecados (1180) – Engrota (1720) – Cabana Parda (1900) – Ibon Sen (2360)