Garmo Negro (3051)

Trasa wejścia na Garmo Negro

Miejscem startu jest Bańos de Panticosa (1636m n.p.m.). Być może dojeżdza tutaj autobus ale zdaje się, że za późno by wyruszyć wysoko w góry. Najlepiej więc dojechać własnym transportem lub stopem. Bańos de Panticosa była w gruntownej przebudowie, zbudowano na nowo nowoczesne hotele i dziś to miejsce to nowoczesna Spa. Jest także piętrowy parking. Jednym z nielicznych pozostawionych budynków jest schronisko Casa de Piedra. Tam też zaczyna się trasa.

Banos de Panticosa

Od schroniska kierujemy się na północny kraniec jeziorka Ibón de los Bańos. Następnie w kierunku lasku. Jeśli zobaczysz żródło (Templete de la Fuente) to jesteś na właściwej drodze (można trochę na skróty i wtedy nie zobaczysz źródełka). Dalej w górę i po pół godzinie dochodzimy do Mallata Baja de Argualas (około 1970m n.p.m.) takiej jakby łąki z kamieniami.

Mallata Baja de Arguallas

Zmieniamy kierunek wspinaczki odbijając w prawo (jest dość wyraźna ścieżka). W górę do małego wypłaszczenia i korygujemy kierunek na północny dochodząc do Mallata Alta de Argualas (2240m n.p.m., 1.5 godziny). W tym miejscu trzeba podjąć decyzję co do dalszej wędrówki. Możliwości są trzy. Wariant pierwszy: odbijamy w prawo a następnie idziemy w stronę przełęczy Pondiellos, i skręcamy w lewo (na zachód). Dwa pozostałe warianty prowadzą przez małe wąwozy: w lewo przez Barranco de las Argualas (trasa dłuższa lecz mniej męcząca) lub na wprost przez Barranco de Pondiellos. Ostatni wariant jest najciekawszy, wspinamy się pomiędzy gigantycznymi granitowymi blokami skalnymi, pomagając sobie od czasu do czasu rękoma. Może też być śliko i mokro bo akurat tędy spływa woda z topniejącego śniegu. Po przebrnięciu lub ominięciu wąwozu skręcamy w lewo kierując się w stronę przełęczy Collado de Argualas (2940m n.p.m., 3 godziny). Może być śnieg lub piargi.

Nie trzeba dość do samej przełęczy. Po najbardziej stromym odcinku jest wypłasczenie a dopiero potem małe podejście na przełęcz. Na szczyt można wejść zarówno z przełęczy jak i z wypłaszczenia. Nie ma trudności skalnych. Razem około 3.5 godziny.

Widok ze szczytu jest wspaniały. Krócej byłoby wymieniać czego nie widać!

Z lewej Picos Infierno, z prawej Vagnamle

Wejście na Garmo Negro Wejście na Garmo Negro

Vignemale

Trasa i mapka:

B. Panticosa (1636) – Alta de Argualas (2240) – C. Argualas (2940) – Garmo Negro (3051) – B. Panticosa (1636)