Coth Aranesi (2446)

Do Artiga de Lin nie można dojechać środkami komunikacji lokalnej. Więc albo z Vielha żółtym szlakiem albo podjechać do Es Bordes i złapać stopa (niedaleko Es Bordes, w Era Bordeta jest camping). Okolice Artiga de Lin to taka duża polana, można sobie tutaj spokojnie rozbić namiot. O ile terenu nie opanują krowy. Na „drugą stronę”, czyli do doliny Val de Benasque można się przedostać na trzy sposoby: przez przełęcz Port Picada (2477), przełęcz Coth Horo (2236) lub przełęcz Coth Aranesi (2446). Najłatwiej jest przez Port Picada.

Wyruszam. Przechodzimy przez dużą łąkę z pasącymi się krowami i w las. Zaczyna się podejście. Tak dokładnie to są dwa warianty. Nie ma zbyt dużej różnicy w trudności. Generalnie wspinamy się mniej więcej równolegle do strumyka (w zależności na który wariant trafiliśmy, rzeczkę mamy albo to lewej albo po prawej stronie). I tak powoli w górę dochodząc do dość dużego jeziora Pois, z pięknym widokiem na Forcanada (2884). W tym miejscu warto popatrzeć w górę by później nie mieć problemów z nawigacją. Przełęcz na którą zmierzamy jest mniej więcej na wprost, niewidoczna z nad jeziora. Trzeba obejść jeziora prawą stroną, wąską ścieżką a następnie w górę mają po lewej ręce Forcanada. Ja oczywiście o tym nie wiedziałem i zacząłem podejście w innym kierunku. Zanim zorientowałem się, że coś jest nie tak minęło trochę czasu :-). Jeśli nie zmylimy trasy to nie będzie problemów z dotarciem na przełęcz. Jeśli zamierzamy wrócić do Artiga to mamy dwie możliwości, zależności od tego ile mamy czasu. Pierwszy wariant to powrót przez przełęcz Coth Horo (wrócimy o ile uda nam się odnaleźć dojście do tej przełęczy). Problemy mogą być w wypadku gdy zalega sporo śniegu. Sam śnieg to nie problem. To co z niego zostaje po stopieniu. Wody jest bardzo dużo, strumyk w porywach zamienia się w rzeczkę i trzeba sprytnie lawirować pomiędzy mokrym, zapadającym się śniegiem i płynącą zewsząd wodą. Jeśli natomiast mamy ze trzy godziny więcej czasu a do tego chcemy zobaczyć Pico de Aneto to można zejść przez Plans de Aiguailluts (stąd jest dobry widok) i dalej do La Besurta, wspiąć się na przełęcz Port Picada (stąd jest super widok) i wrócić do Artiga.

Trasa i mapka:

Artiga de Lin (1464) – Coth Aranesi (2446) – Coth Horo (2236) – Lac Horo – Artiga de Lin (1464)